9. Analyseren van je advertentie & opschalen of stoppen?

Gewijzigd op Do, 17 Apr om 12:43 PM





Analyseren van je advertentie & opschalen of stoppen?


Het analyseren van je advertentie is een kwestie van het interpreteren van cijfers, maar daar je conclusies uit trekken is nog best een uitdaging.


Wat is je beste graadmeter als je wil weten of een advertentie goed loopt? Of uitkomt wat je bedacht had! Bij de één is dat een betaalde sessie, bij de ander een aanvraag voor een kennismaking, bij de ander een eBook of weggever inschrijving. Kortom: zie je resultaat?


Als het antwoord “ja” is – super! Dan kun je daarna gaan analyseren wat de kosten per resultaat ongeveer zijn. Daarna kun je vervolgens gaan experimenteren met de kosten per resultaat zo laag mogelijk houden.


Nog geen resultaat? Dan is de vraag natuurlijk: waarom niet? Waar ligt het dan? Hier zit natuurlijk je grootste uitdaging, omdat het aan zoveel dingen kan liggen.


De beste manier om een advertentie te analyseren is om te kijken naar enerzijds de statistieken én om dat te combineren met je boeren verstand. Waar kan het aan liggen dat een advertentie niet werkt? Er zijn verschillende scenario’s:


De eerste indruk is niet goed:


De eerste indruk is niet goed. Je tekst of je afbeelding sluit niet aan of is niet aantrekkelijk genoeg. Dat maakt dat mensen doorscrollen en niet blijven hangen om je advertentie goed te bekijken of te klikken. De kans dat ze dan iets gaan kopen of contact opnemen is natuurlijk heel klein.


Statistieken:


Als de eerste indruk niet goed is, zie je dat aan de CTR (alle) in je statistieken.


Oplossing:


- Maak je advertentiemateriaal aantrekkelijker


- Kijk of je doelgroep goed is ingesteld of dat je daar iets mist waardoor je advertentie gewoon niet aansluit.


De eerste indruk is wel goed, maar mensen klikken niet door:


Het kan zijn dat er wel goed gereageerd wordt op de tekst en de afbeelding, maar dat mensen niet naar je websitepagina klikken. Dit kan het geval zijn als je bijvoorbeeld een goede advertentie hebt, maar je een betaald aanbod hebt. Mensen lezen dan de tekst


misschien en zijn wel geïnteresseerd maar ze hebben op dit moment geen behoefte of geen noodzaak om meteen iets te kopen.


Statistieken:


Als dit het geval is, dan is de CTR (link) laag vergeleken met de CTR (alle)


Oplossing:


- Is het aanbod of de call-to-action duidelijk en aantrekkelijk genoeg? Check dat nog eens.


- Eventueel kijken of je de drempel kunt verlagen (ander aanbod?)


De eerste indruk is goed, mensen klikken ook maar schrijven zich nergens voor in op de website:


Als mensen enthousiast zijn over je advertentie, en ook geïnteresseerd zijn in wat ze kunnen kopen of waar ze zich voor kunnen inschrijven, maar de inschrijvingen zelf blijven uit, dan ligt het waarschijnlijk aan je websitepagina. De websitepagina kan dan niet aantrekkelijk genoeg zijn of niet genoeg aansluiten bij de advertentie. Het kan ook zijn dat je een dienst aanbiedt met een hoge drempel waardoor mensen er nog langer over na moeten denken. Het kan ook zijn dat het aanbod toch niet helemaal aansluit bij je ideale cliënt.


Statistieken:


Je ziet dit niet terug in je advertentiebeheer, maar eventueel wel in Google Analytics. Je kunt daar zien hoelang mensen op je pagina blijven.


Oplossing:


- Nadenken en je inleven in je ideale cliënt en kijken waar ze op afhaken op de website. Teveel keuzestress? Is het duidelijk? Wordt er teveel vakjargon gebruikt? Moeten ze direct afrekenen? Is er te weinig urgentie om nu in actie te komen?


- Eventueel vragen aan een cliënt wat iemand nog mist op de pagina


- Onderzoek hoe je bezwaren kunt weerleggen, de noodzaak voor je cliënt kunt verhogen of de drempel kunt verlagen




In de video neem ik je mee in een praktijkvoorbeeld en laat ik je ook de statistieken zien.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren