10. Veelgestelde vragen over adverteren

Gewijzigd op Do, 17 Apr om 12:43 PM

Wat is het verschil tussen adverteren vanuit een persoonlijk account en een Business Manager account?

Iedereen die een Facebook account heeft, heeft automatisch een persoonlijk advertentieaccount. Je herkent die terug aan je profielfoto en je eigen naam. Belangrijk om te weten is dat je nooit vanuit een privé Facebookpagina kunt adverteren. Je hebt een zakelijke pagina nodig om te kunnen adverteren, maar je kunt dus wel adverteren vanuit een persoonlijk advertentie account. Je adverteert dus sowieso zakelijk en kunt ook altijd een zakelijke bankrekening koppelen. Je kunt wel een aparte Business Manager account aanmaken voor je bedrijf. Die herken je aan je bedrijfsnaam als je die al ooit hebt aangemaakt. Soms zie je als icoon een koffertje. Daar kun je het ook aan herkennen.


Wat is nou het verschil en wanneer kies je voor welke?

In principe is het makkelijk om via je persoonlijke account te adverteren. Dit is het meest laagdrempelig en je hoeft hier vrij weinig voor aan te maken en in te stellen. Met een persoonlijk account zijn de opties wel beperkt. Als je later bijvoorbeeld aanmeldingen wil gaan meten voor een gratis weggever, dan is dat lastiger in een persoonlijk account (maar niet onmogelijk trouwens). Met een Business Manager account kun je makkelijker meerdere mensen toevoegen en meer dingen instellen (bijvoorbeeld je domeinverificatie, aangepaste conversies, de API code etc.). Voor je eerste advertentie is het niet zo belangrijk, maar als je nu al weet dat je vaker wil adverteren, is een Business Manager account aan te raden.


Niet technisch en wil je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken? Start dan gewoon met je persoonlijke account. Je kunt in de toekomst altijd nog overschakelen naar een Business Manager account.


Kan ik met Facebook ook meten hoeveel aankopen of inschrijvingen er zijn?

Ja, dat kan met aangepaste conversies en de Facebook Pixel en API code. Aangezien dit een basiscursus is, wordt het in deze cursus niet behandeld. Ik kies hier bewust voor zodat het voor iedereen laagdrempelig is om een advertentie te kunnen starten.


Hoe kan ik een kopie maken van een advertentiecampagne?

Dit kan in het advertentiebeheer. Je ziet daar staan “kopie maken”. Belangrijk is dat je de hele campagne kopieert, en niet alleen de advertentie zelf. Je doet dit dus op “campagneniveau”. Als je vervolgens klikt op “kopie maken”, kies je bij selecteer een duplicatie optie voor “nieuwe campagne” (en dus niet voor a/b test). Aantal kopieën laat je op “1” staan en“bestaande reacties, opmerkingen en deelacties voor nieuwe advertenties weergeven” laatje aangevinkt staan.


Je ziet dan een concept campagne in je advertentiebeheer tevoorschijn komen die je kunt aanpassen en kunt publiceren.


Hoe kan ik budget toevoegen aan mijn account?

Dat kan via de betalingsinstellingen van je advertentieaccount. Als je met een persoonlijk account werkt, kun je kiezen voor het toevoegen van budget via iDeal of automatische incasso. Als je met een business manager account werkt, is iDeal geen optie. Er zijn nog andere betaalmethodes, ook afhankelijk van het land waarin je woont.


Een betalingsmethode toevoegen aan je advertentieaccount kan via de volgende stappen:

1. Ga naar Betalingsinstellingen.

2. Klik in het gedeelte Betalingsmethoden op Betalingsmethode toevoegen.

3. Selecteer de betalingsmethode die je wilt toevoegen en klik op Volgende.

4. Volg eventuele verdere instructies om je betalingsmethode toe te voegen.

De nieuwe betalingsmethode is toegevoegd aan je advertentieaccount.


Meer over het toevoegen van budget lees je ook hier: https://www.facebook.com/business/help/132073386867900?id=160022731342707&helpref=search&sr=2&query=betaalmethode%20toevoegen


Mijn advertentie staat op “wordt gecontroleerd”, wat betekent dit?

Dit betekent dat je de advertentie gepubliceerd hebt. Dat is super! Facebook controleert alle advertenties binnen 24 uur. Dit gebeurt normaal gezien door een robot. Ze checken al je advertentiemateriaal. Zo mag je bijvoorbeeld geen claims doen (“je verliest 10 kilo in 2 weken”) en zijn sommige woorden gevoelig (politiek, gewicht, etc.)


Er staat “accountfout” bij mijn advertentie, wat betekent dit?

Dit betekent dat je budget waarschijnlijk op is. Dit gebeurt eigenlijk alleen bij opwaarderen via iDeal, of als je een betalingsdrempel hebt ingesteld die je moet goedkeuren.


Je advertentie gaat waarschijnlijk meteen weer lopen als je budget toevoegt (tenzij de looptijd is afgelopen). 


Kan ik een advertentie tussendoor nog aanpassen?

Ja, en nee.

Ja – je kunt een advertentie tussendoor nog aanpassen. Stel, je ziet een spelfout, dan kun je die er uiteraard nog uithalen.

Nee – ik raad het niet aan om de advertentie aan te passen als hij al gelopen heeft, omdat de statistieken dan niet zuiver zijn. Wat ik aanraad als je een advertentie wil aanpassen, om wat voor reden dan ook, is om een kopie online te zetten.


Hoelang kan je een advertentie laten lopen?

Een advertentie kan zolang lopen als je wil. Bij sommige coaches en therapeuten loopt één advertentie al meer dan een jaar of zelfs nog langer.


Als een advertentie goed loopt, is mijn motto altijd: blijf er vooral vanaf en laat de advertentie doorlopen. Je kunt dan dus de looptijd steeds verlengen, of kiezen voor een budget per dag zonder einddatum (die stel je in in het advertentiebeheer bij de advertentieset).


Soms kies ik er dan wel voor om een kopie te maken en een advertentie opnieuw aan te zetten. Dit is vooral waardevol als je toch kleine dingen wil veranderen, zoals de foto of bijvoorbeeld een datum in de tekst.


Hoe kan ik zien welke mensen mijn advertentie bereikt?

Je kunt dit eigenlijk niet zo duidelijk meer zien. Vroeger kon je best gedetailleerd rapporten bekijken met interesses, maar sinds de nieuwe privacy wetgeving kan dat niet meer. Je zult wat dat betreft dus moeten vertrouwen op Facebook. Je kunt wel de demografische gegevens inzien (geslacht, leeftijd, woonplaats). Daarvoor klik je rechts in je scherm op rapporten, en dan bijvoorbeeld op “leeftijd”. Zie ook printscreen.


Kan ik ook op likes of paginavolgers adverteren?

Ja, maar dat komt niet aan bod in deze cursus. Vraag naar de mogelijkheden hiervoor.


Kan ik ook alleen op Facebook of alleen op Instagram adverteren?

Ja, dat kan. Bij de advertentieset kun je de plaatsing aanpassen. Daarbij kun je kiezen voor alleen Facebook of alleen Instagram.


Is een Instagram account verplicht om te kunnen adverteren?

Nee, dat hoeft niet. Een zakelijke Facebookpagina is wel nodig om te kunnen adverteren. Je kunt alsnog adverteren op Instagram, ook als je geen Instagram account hebt. Dit gaat als het ware automatisch.


Mijn advertentieaccount is uitgeschakeld, wat nu?

Wat balen! Als je advertentieaccount is uitgeschakeld, kan dit aan behoorlijk veel dingen liggen. Zo kan het komen omdat je iets in de tekst hebt gezet wat tegen het beleid is, maar het kan ook komen omdat Facebook het niet vertrouwt en je probeert te beschermen tegen hackers. Soms is er dus alleen een verificatie nodig van je gegevens. 


Meer over wat je kunt doen als je advertentieaccount is uitgeschakeld, lees je hier: https://www.facebook.com/business/help/968402779873601?helpref=search&sr=11&query=advertentiebeleid


Mijn advertentie is afgekeurd, wat nu?

Balen! Meestal kun je je advertentie nog aanpassen en opnieuw laten goedkeuren. Onderzoek goed wat de oorzaak is en doe niet zomaar iets. Je loopt namelijk het risico dat je hele account wordt uitgeschakeld. Is er iets in de tekst waar het aan kan liggen? Als een advertentie wordt afgekeurd, check ik altijd meteen de tekst op “risicowoorden”. Dit zijn voor mij woorden die er wellicht door de Facebook robots uitgefilterd worden als “niet oké”. Dit kunnen bijvoorbeeld woorden zijn zoals “drugs”, “geweld”, “corona”, “politiek”,“afvallen”. Het zijn vaak woorden die gaan over gevoelige onderwerpen.


Daarnaast probeer ik alle vraagtekens uit de tekst te halen. “Herken jij ook dat...?” vervang ik bijvoorbeeld door “Wellicht herken je dat....”. Facebook kan soms een advertentie afkeuren op persoonlijke kenmerken.


Ook de afbeelding kan afgekeurd worden. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als er iemand in bikini op de foto staat. Facebook ziet dat als teveel naaktheid.


Denk hierbij ook na met je logische verstand. Waarom zou Facebook je advertentie kunnen afkeuren?


Kom je er niet uit? Lees dan hier verder: https://www.facebook.com/business/help/1210227555661027?helpref=search&sr=1&query=advertentiebeleid


Andere vragen? Check het Helpcentrum voor Bedrijven van Facebook: https://www.facebook.com/business/help/search/

Kom je er nog niet uit? Dan kunnen we een powersessie inplannen!




Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren