2. Waarom adverteren via Meta (facebook en Instagram)?

Gewijzigd op Do, 17 Apr om 12:43 PM





Waarom is het een goed idee om te starten met adverteren op Facebook en Instagram?


Zo ongeveer de hele wereld zit op Facebook en op Instagram. De kans dat jouw ideale cliënt daar zit, is groot. Adverteren zorgt ervoor dat je met weinig moeite de juiste mensen bereikt.


Als je kijkt naar jouw potentiële cliënt, dan doorlopen zij verschillende fases. Soms heeft iemand een klacht, maar ervaart hij dat nog niet zodanig als een probleem dat er hulp voor moet worden gezocht. Een voorbeeld is het hebben van een burnout. Iemand heeft niet “opeens” een burnout. Als je een burnout hebt, ga je al veel te lang over je eigen grenzen. Dit zijn vaak de mensen die “sterk willen zijn” en hun valkuil wellicht nog helemaal niet zien, of er in ieder geval niet aan denken dat zij wellicht bijna een burnout hebben. Als iemand dan vervolgens nog langer doorloopt, en er opeens iets gebeurt waardoor diegene als het ware crasht, dan is de noodzaak om hulp te zoeken wellicht pas aanwezig. Die verschillende stadia zijn belangrijk, omdat de noodzaak om hulp te zoeken – en om dus geld uit te geven aan een coach of therapeut - per persoon en per situatie verschilt.


Als mensen hulp gaan zoeken, kan dat door te zoeken in Google. Bijvoorbeeld op “hulp bij burnout + plaatsnaam.”. Hiervoor is het belangrijk om de SEO van je website goed ingeregeld te hebben. Het kan ook dat ze letterlijk op een bepaalde therapie zoeken. Bijvoorbeeld “Hypnotherapie + plaatsnaam” of “Acupunctuur + plaatsnaam.”. Dan zijn ze alweer verder in hun proces.


Maar… wat als iemand dus nog niet zo bewust is? Of wat als iemand wellicht nooit aan jouw therapievorm zou denken? Dat is het moment dat het waardevol is om te adverteren op Facebook en Instagram. Je komt dan namelijk als het ware automatisch op de tijdlijn van iemand voorbij. Het idee is natuurlijk dat de advertentie goed aansluit bij waar de lezer op dat moment staat, en dat diegene dan besluit om verder te klikken naar de website.


De kracht van adverteren op Facebook en Instagram is dat je mensen bereikt die waarschijnlijk niet op jou gezocht zouden hebben. Het nadeel daarvan is dat het kan zijn dat die mensen eventueel langer de tijd nodig hebben om echt in actie te komen en bijvoorbeeld contact op te nemen. Dit kun je dan als het ware zien als “zaadjes”.


Adverteren via Facebook en Instagram is best goedkoop. Je kunt al starten vanaf €1 per dag. Ik zou zeker aanraden om laagdrempelig te starten, waardoor het voor jou ook behapbaar is.


Je kunt heel goed plaatselijk adverteren, bijvoorbeeld 20 kilometer rondom jouw praktijk. De mensen die je bereikt wonen dus sowieso bij jou in de buurt. Daarnaast kun je ook nog eens targeten op interesses. Zo kun je bijvoorbeeld mensen in je doelgroep kiezen die interesse hebben in “burnout” of “mindfulness” of “spiritualiteit”. Je kunt dus mensen bereiken met de juiste interesses, die ook nog eens bij jou in de buurt wonen.


Adverteren kan best spannend zijn. Zeker omdat je daar je eigen geld in moet steken.


Het voordeel daarnaast is dat Facebook het werk voor jou doet, en jij tijd bespaart, want je hoeft daar zelf niet continu iets voor te doen. Mijn ervaring is dat als je een advertentie hebt lopen die goed werkt, je die kunt hergebruiken.


Niet alle advertenties werken in één keer of leveren meteen iets meetbaars op. Je kunt het ook zien als een strategie voor de lange termijn. Ik raad je aan om laagdrempelig te starten en uit te proberen.


Heb je de training afgekeken? Ga dan door naar de volgende: 
>> Advertentiestrategie

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren