7. Hoeveel budget zet je in als je gaat adverteren?

Gewijzigd op Do, 17 Apr om 12:43 PM



Hoeveel budget zet je in als je gaat adverteren?

Als je gaat adverteren, dan steeds je natuurlijk advertentiebudget in Facebook. Maar hoeveel moet je er nou eigenlijk in steken? En wat mag het eigenlijk kosten? Best spannend, aangezien je daar toch je eigen geld in gaat steken! Zeker omdat je nog niet weet wat het gaat opleveren.


Je kunt kiezen voor een looptijdbudget of voor een budget per dag. Bij een looptijdbudget kies je voor een totaalbedrag (bijvoorbeeld €50) en bepaalt Facebook wanneer welk budget wordt opgemaakt (dus de ene dag iets meer, de andere dag iets minder). Bij een “budget per dag” geeft hij ongeveer het bedrag uit dat je per dag hebt ingesteld. Het verschil is minimaal. Ik kies zelf graag voor een budget per dag omdat dit me heel veel gemak oplevert.


Voor een eerste advertentie kies ik vaak voor 3 tot 5 euro per dag en neem ik als richtlijn om in totaal ongeveer €50 euro uit te geven. Je kunt ook kiezen om het bedrag te pakken voor één sessie. Je moet er dan één cliënt uithalen om het terug te verdienen. Meestal komt zo’n cliënt meerdere keren terug, dus dan is het bedrag eigenlijk al terugverdiend.


Ik bedoel hier dus een advertentie mee waar je goed over na hebt gedacht en waar je echt werk, energie en liefde in gestoken hebt.


Ik zou er niet snel voor kiezen om meteen een hoog bedrag in je advertenties te steken (bijvoorbeeld €250). Soms horen ze dat bijvoorbeeld vanuit een andere training. Ze doen dat dan netjes, maar zijn dan vervolgens teleurgesteld als het niks heeft opgeleverd.


Als ik €50 euro in een advertentie steek, ga ik er vanuit dat er 1 tot 4 cliënten uit komen. En… soms komt er helemaal geen één cliënt uit, helaas. Je hebt er uiteindelijk maar weinig controle over. Je werkt natuurlijk met echte mensen! Aan de andere kant van jouw advertentie zitten jouw potentiële cliënten die wel of niet besluiten om vanuit jouw advertentie in actie te komen. Zij zitten in hun eigen proces en hebben hun eigen leven. Het kan zijn dat een advertentie wel wat oplevert, maar dan op de lange termijn.


Ik zet de advertentie meestal zo 10 dagen tot 2 weken aan. Daarna zou ik evalueren.


Op de lange termijn zou ik zeker besluiten wat ongeveer je maandbudget mag gaan worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat je €3 euro per dag x 30 dagen = €90 per maand in je advertenties gaat steken. Dat zou je toch minimaal wel moeten kunnen investeren.


Stel je dat je 6 maanden €100 euro per maand in je advertenties steekt. Je betaalt per 1000 weergaven. Stel dat je €5 bereikt per 1000 weergaven. Voor €100 euro bereik je dan ongeveer 20.000 mensen. Wat zou het voor je bedrijf betekenen als je iedere maand 20.000 mensen extra bereikt? Het kan zijn dat je dan 20.000 identieke mensen bereikt, maar het kan ook zijn dat er 10.000 mensen zijn die je advertentie gedurende een maand 2x voorbij zien komen. Dit bepaalt Facebook zelf.


Wat mag het nou eigenlijk kosten? Als richtlijn kun je aanhouden dat het ongeveer 30% van de omzet mag kosten. Als een sessie €80 euro kost, dan mag het ongeveer €24 euro kosten per nieuwe cliënt. Maar wat als iemand drie keer terug komt… De omzet is dan €240 en dan mag het dus ongeveer €75 euro kosten (ongeveer 30%) per nieuwe cliënt. Dat is best even een switch qua mindset. Uiteindelijk hoop je natuurlijk altijd dat je een nieuwe aanvraag krijgt tegen zo weinig mogelijk advertentiebudget. Als je al langer adverteert, kun je uiteindelijk zelf onderzoeken hoeveel het je ongeveer per cliënt kost. Ik wil je in ieder geval meegeven dat je niet te bang moet zijn om te investeren. Soms zeggen coaches en therapeuten wel eens tegen me dat “ze zelf wat hebben geprobeerd, maar dat adverteren niet werkt” omdat ze er maar liefst €15 euro ingestoken hebben, en het “niks heeft opgeleverd.”. Die advertentie heeft eigenlijk niet eens een kans gehad… Dat staat dan nog los van alle elementen waar het op fout heeft kunnen lopen (bijv. teksten die niet aanspraken, doelgroep die niet goed is ingesteld etc.).


Wees dus realistisch met het bedrag dat je gaat investeren! Verder is het natuurlijk een kwestie van durven en uitproberen.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren