Zoom integratie instellen en koppelen aan medewerker

Gewijzigd op Di, 2 Apr om 6:48 PM

Let op: Om gebruik te maken van de onderstaande functionaliteit moet je een Bloomsite PRO abonnement hebben. Heb je deze nog niet? Upgrade dan naar Bloomsite PRO.

Veel diensten worden tegenwoordig volledig online aangeboden en vereisen daarom een plek waar online sessies kunnen worden gehouden. Dit is de reden dat Bloom een directe integratie heeft met Zoom, de marktleider in moderne zakelijke videocommunicatie. Hiermee stellen we jou in staat om jouw klanten online Zoom afspraken in te laten plannen via jouw website! Wanneer iemand een afspraak inplant wordt er automatisch een 'Zoom room' en link aangemaakt, die jouw klant ontvangt via de mail of agenda uitnodiging.

Met deze integratie kun je: 

  • 1-op-1 Zoom Meetings (afspraken) inplannen via jouw website
  • Groepsmeetings (evenementen) inplannen via jouw website

Gratis of betaald Zoom account:

Het gratis Zoom account is in veel gevallen voldoende, maar dan heb je niet volledige toegang tot alle functies van Zoom. Je bent bijvoorbeeld gelimiteerd op 40 minuten per groepsmeeting van 3 tot 100 personen en je kunt de meetings niet opnemen om later terug te kijken. Ook kun je maar 1 medewerker koppelen met het gratis Zoom account. Heb je dus meerdere medewerkers of zijn jouw groepssessies met meer dan 3 mensen langer dan 40 minuten, dan moet je een betaald account aanschaffen.

Je kunt dus prima een gratis Zoom account gebruiken wanneer je zelfstandig bent en 1-op-1 online Zoom afspraken maakt met jouw cliënten!

Bekijk de Zoom website voor meer informatie over de functies van gratis en betaalde Zoom accounts.

Volg de onderstaande handleiding om de Zoom integratie met Bloom in te stellen:

  1. Maak een account aan bij Zoom (indien je deze nog niet hebt) via: https://zoom.us/en login. 
    1. Bij het maken van een account: Nadat je jouw gegevens hebt ingevuld moet je jouw e-mailadres verifiëren door in een bevestigingsmail op een link te klikken.
  2. Ga vervolgens naar https://marketplace.zoom.us/ en klik boven in op Sign In om in te loggen met je Zoom Account.
  3. Klik vervolgens op Develop en daarna op Build Server-to-Server App.


  4. Geef de App een App Naam (bijvoorbeeld Bloomsite Zoom koppeling) en klik op Create.



  5. Je krijgt direct alle App Credentials te zien die je nodig hebt om je Bloomsite te koppelen met Zoom: de Account ID, Client ID en Client Secret.

    Op dit moment kun je deze App Credentials naar je Bloomsite kopiëren, maar daarmee is het proces nog niet voltooid. We moeten weer terug naar Zoom's Marketplace, dus houd dat venster open.


  6. Op je Bloomsite, ga je naar het gedeelte Boekingen > Instellingen > Algemeen > Integratie instellingen weergeven

  7. Ga vervolgens naar het tabblad Zoom, activeer Enable Server-to-Server OAth en vul daaronder de Account ID, Client ID en Client Secret in, die je zojuist hebt aangemaakt in Zoom, en klik op Opslaan.
    Voordat je jouw medewerkers met hun Zoom-accounts koppelt, moeten er twee dingen worden gedaan in de Zoom Marketplace.
  8. Ga terug naar Zoom Marketplace en klik op Information

    Vul hier de verplichten velden: App name, Company name, Name en e-mailadres in. Klik daarna op Continue.


    Nadat je de App-informatie hebt ingevoerd, wordt je door op Continue te klikken naar de sectie Features geleid, die je kunt overslaan. Dus, klik nogmaals op de knop Continue en je komt terecht op de sectie Scopes in Zoom.
  9. Bij Scopes moet je 5 onderdelen toevoegen door te klikken op +Add Scopes en daar te zoeken naar de volgende onderdelen:

    Meeting -> View all user meetings:
    1. View a user’s meetings (meeting:read:list_meetings:admin)

    View and manage all user meetings:
    2. Update a meeting; (meeting:update:meeting:admin)
    3. Delete a meeting; (meeting:delete:meeting:admin)
    4. Create a meeting for a user. (meeting:write:meeting:admin)

    Op onderstaande afbeelding is alleen de laatste Create a meeting for a user weergegeven:
    User -> View all user information:
     5. View users. (user:read:list_users:admin)


  10. Wanneer je klaar bent met het toevoegen van de Scopes, controleer dan of de bovengenoemde Scopes zijn inbegrepen, en klik vervolgens op de knop Continue in de rechter onderhoek.
  11. Als je geen enkele stap hebt gemist, zul je de app kunnen activeren in de activeringsstap in Zoom, door op Activate your app te klikken. 
  12. Als je de optie om de app te activeren niet ziet, zal Zoom een lijst tonen van verplichte items die niet zijn geselecteerd, dus je moet teruggaan en ofwel wat informatie toevoegen of de bereiken selecteren.
  13. De algemene integratie met Zoom is nu ingesteld! 
    De volgende stap is om het Zoom account te koppelen aan een Medewerker.

Zoom koppelen aan medewerkers

  1. Ga daarvoor naar de medewerker waaraan je het Zoom account wilt koppelen door in het menu bij Boekingen > Beheren > Medewerkers op de betreffende medewerker te klikken.
  2. Selecteer hier dan het Zoom account dat je zojuist hebt aangemaakt en druk op opslaan.


  3. Test of de Zoom integratie goed is gekoppeld aan de Medewerker door een afspraak bij jezelf in te plannen die via Zoom verloopt.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren