Klantgegevens doorsturen naar e-mailmarketing systeem

Gewijzigd op Ma, 9 Okt, 2023 om 12:20 PM

Let op: Om gebruik te maken van de onderstaande functionaliteit moet je een Bloomsite PRO abonnement hebben. Heb je deze nog niet? Upgrade dan naar Bloomsite PRO.

Het is mogelijk om de gegevens van een klant door te sturen naar jouw e-mailmarketing systeem. Zo kun je bijvoorbeeld bij de verkoop van een traject de klant een e-mailreeks toesturen over de data van het traject of kun je bijvoorbeeld al jouw klanten met kerst een leuke aanbieding sturen ;-) 

Om dit te doen maken we gebruik van Zapier (een systeem dat software systemen aan elkaar koppelt). Hiervoor kun je gebruikmaken van de gratis versie van Zapier waarin je 100x per maand gegevens van klanten op deze manier kunt doorsturen. Ga je over de 100 per maand, dan moet je gaan betalen voor deze dienst. Meer over de prijzen van Zapier vind je op hun website: https://zapier.com/pricing

In dit voorbeeld sturen we de klantgegevens door vanuit Bloom Booking naar ActiveCampaign (MailBlue), maar dit kan naar elk e-mail marketing systeem dat een koppeling heeft met Zapier. 

Wanneer je nog geen Zapier account hebt kun je deze aanmaken via deze pagina: https://zapier.com/sign-up/

  1. Wanneer je bent ingelogd in Zapier klik je links bovenin op de knop met 'MAKE A ZAP'
  2. Geef de ZAP een naam door op ' Name your zap' te klikken. Hier kun je bijvoorbeeld 'Bloom Booking > ActiveCampaign' van maken, maar je kunt dit zelf bepalen.

  3. Zoek vervolgens in het zoekvenster onder ' Choose App & Event' voor 'WooCommerce' en klik op de app die daaronder verschijnt.

  4. Kies vervolgens bij ' Trigger Event' voor 'Order' en druk op de knop 'Continue'.

  5. Vervolgens moeten we Zapier koppelen aan de website door in te loggen met de gegevens van jouw website. Klik daarom op ' Sign in to WooCommerce'.

    Wanneer je al eerder een keer hebt ingelogd met WooCommerce in Zapier, dan kun je hier een account selecteren en hoef je niet opnieuw in te loggen. Selecteer dan het account en ga verder naar stap 7.

  6. Vul hier de ' Domeinnaam' (inclusief https://), je 'Gebruikersnaam' en 'Wachtwoord' van jouw website in en klik op 'Yes, Continue'.

  7. Klik vervolgens op 'Continue'.
  8. Selecteer bij 'Trigger Rule' de optie 'Bestelling toegevoegd'
  9. Ga verder en klik op 'Test trigger'

    Wanneer je nog geen test bestelling/boeking hebt gedaan in jouw Bloomsite, zou het kunnen zijn dat jij hier geen bestelling kunt vinden waardoor de test mislukt. Ga in dat geval naar je website en test de betaling van een product dienst. Hoe je dit kunt doen vind je in dit artikel: https://kennisbank.bloomsite.nl/article/1066-betalingen-testen
  10. Als de test geslaagd is zie je 'We found an order!' en allerlei data. Ga verder door op 'Continue' te klikken.
  11. De koppeling met WooCommerce in jouw Bloomsite is gelukt. Nu gaan we ActiveCampaign koppelen, maar hier kun je dus ook een ander e-mail marketing systeem kiezen.
  12. Zoek in het zoekvenster bij 'Choose App & Event' naar het e-mail marketing systeem dat jij gebruikt en klik op de app die daaronder verschijnt. 
  13. Selecteer bij 'Action Event' voor 'Create/Update Contact'.
  14. Koppel daarna jouw ActiveCampaign account. Als je deze nog nooit gekoppeld heb kies je hier voor 'Sign in with ActiveCampaign'.
  15. Laat Zapier open staan en ga in een ander venster naar ActiveCampaign en login met jouw account. Ga vervolgens naar 'Instellingen' > 'Ontwikkelaar'.
  16. Daar vind je de 'API URL' en 'API Sleutel' die je in moet vullen bij Zapier om de koppeling te maken. Vul deze 'API URL' en 'API Key' in en klik op 'Yes, Continue'.
  17. Ga verder door op 'Continue' te klikken
  18. Hier kun je een aantal dingen kiezen:

    - Lijst: je kunt alle klanten op 1 lijst zetten en vanuit daar mailen of vanuit daar een automation starten
    - E-mailadres: deze is verplicht om te koppelen
    Voornaam & Achternaam: dit is aan te raden, zodat je weet wat de naam is
    Tag: hier kun je bijvoorbeeld de naam van de dienst/product in weergeven, zodat je in het e-mail marketing systeem weet welke dienst iemand heeft gekocht. Op basis daarvan kun je e-mails versturen of automations starten.
  19. Voor het invullen van het e-mailadres zoek je naar 'billing email' en klik je vervolgens op het billing e-mailadres.
  20. Bij de 'Tag' kun je ervoor kiezen om de naam van het product te koppelen, hiervoor zoek je naar 'Name' en koppel je de 'Line Items Name'.
  21. Je kunt ook bij 'Tag' kiezen voor de naam van een dienst/afspraak. Op dit te koppelen zoek je naar 'Value Name' en kies je voor de 'Line Items Meta Data Value Name'.
  22. Klik onderaan vervolgens op 'Continue'.
  23. Je krijgt een optie om de koppeling te testen. Klik dus op 'Test & Continue'.
  24. Als de test succesvol is staat er 'Test was successful!'. Klik dan op 'TURN ON ZAPP'.
  25. Je bent dan klaar met het koppelen van Bloom Booking met ActiveCampaign via Zapier.
  26. Vanaf nu zal de informatie die jij gekoppeld hebt in de bovenstaande stappen doorgestuurd worden naar ActiveCampaign.
  27. Let er op dat ALLE klanten op dezelfde lijst komen te staan. Je kunt in ActiveCampaign een 'Automation' maken om de klanten op basis van de tag op een andere lijst te zetten.
  28. Mocht je hier vragen over hebben, stel deze dan aan de klantenservice van MailBlue(of ActiveCampaign), afhankelijk van waar jij klant bent.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren