Patroon bericht instellen contactformulier

Gewijzigd op Di, 17 Okt, 2023 om 9:28 AM

Het is ontzettend belangrijk om alle stappen nauwkeurig te bekijken/volgen. Het contactformulier is de belangrijkste module op je website. Zonder aanvragen geen klanten. Dus bekijk dit artikel echt goed en sla geen stappen over! 

LET OP: Wanneer je gewoon alleen de informatie wilt ontvangen laat je het 'Patroon bericht' helemaal LEEG en controleer of dit bij jou ook zo is. Daarna test je vervolgens je formulier om te controleren of je alle gegevens netjes ontvangt.

 Wanneer je een aangepaste opmaak van de mail wilt in je inbox, volg dan onderstaande stappen nauwkeurig om geen gegevens te missen van de klant! (zie voorbeelden van de mails bij stap 8 en 9)

  1. Voor het instellen van de mail die in jouw mailbox komt, kun je het 'Patroon bericht' aanpassen. Dit is het meest belangrijke deel. Wanneer je hier een fout maakt, kan het zomaar zijn dat je niet de juiste gegevens doorkrijgt en straks een aanvraag hebt via je website zonder contactgegevens. Dat wil je natuurlijk voorkomen!
    Wil je geen aangepast bericht, dan laat je het veld volledig leeg. Wanneer je hier namelijk een tekst in plaatst zonder alle ID's van het formulier, dan ontvang je letterlijk alleen die tekst in je mailbox en dus geen gegevens van de klant die zijn ingevuld!    

               

  2. Pas je het patroon bericht aan? Zorg dat je alle 'Veld-ID's' (links) in het patroon bericht (rechts) opneemt. Anders mis je mogelijk belangrijke informatie uit het bericht. Het 'ID' plaats je tussen 2 '%%' (procenttekens).
    Dus in dit voorbeeld:
    %%Voornaam%%
    %%Achternaam%%
    %%Email%%
    %%Telefoon%%
    %%Dienst%%
    %%Bericht%%

               

  3. Je kunt het 'Veld-ID' ook vinden door op het instellingen icoon te klikken van het veld    

               

  4. Nu kun je het 'Veld-ID' direct kopiëren (een ID is hoofdlettergevoelig)    

               

  5. Iedere 'Veld-ID' plaats je tussen: %%Veld-ID%%
    ( LET OP: alle veld-ID's moeten letterlijk worden overgenomen in het bericht, anders mis je belangrijke informatie uit de aanvraag (In mijn voorbeeld formulier zijn dit er dus 6)

    Voorbeeld Afspraak-maken pagina:
         
       
       Hoi.    
       %%Voornaam%% heeft het formulier op de          afspraak maken pagina ingevuld met de volgende gegevens:    
       Naam: %%Voornaam%% %%Achternaam%%    
       E-mailadress: %%Email%%    
       Telefoonnummer: %%Telefoon%%    
       Dienst: %%Dienst%%    
       Bericht:    
       %%Bericht%%    
       

       NB: In het contactformulier op de        homepagina vervang je dus in het 'Patroon bericht' het woord '        afspraak-maken' voor '        homepagina', zodat jij weet waar het formulier is ingevuld
    (Dus: %%Voornaam%% heeft het contactformulier ingevuld op de homepagina met de volgende gegevens ...          etc)
           Controleer vervolgens ook of dezelfde ID's worden gebruikt als op de andere pagina. Je stelt dit namelijk per formulier in.    

  6.     

       Dit bericht vul je dus hier in:             

  7. Het bericht wat jij in je inbox ontvangt zal er na het instellen van het patroon bericht nu zo uit zien:
  8. Wanneer je het patroon bericht leeg laat, zal het er zo uitzien:
    (Het veld ID wordt dan automatisch geplaatst met de ingevulde gegevens van de bezoeker erachter)
    *LET OP: Het e-mailadres van de klant zie je hier niet in de mail staan, omdat dit de 'verzender' van de mail is.
  9. Vergeet niet de pagina op te slaan!
  10. (LET OP!! Test even goed of alle contactformulieren op je website werken door deze in te vullen. (Verlaat dus de 'Visual Builder', ga naar een incognito venster, vul het formulier in en kijk of je de mail goed ontvangt met alle gegevens die zijn ingevuld)

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren