4. Advertentieteksten

Gewijzigd op Do, 17 Apr om 12:46 PM




Je advertentieteksten

Je advertentieteksten zijn behoorlijk bepalend voor de resultaten van je advertentie, naast het gebruik van je beeldmateriaal.


De teksten mogen best lang zijn! Soms zijn teksten wel 200 woorden zelfs! Dat begint al heel erg te lijken op een blog. Waarom is dat eigenlijk? Vanuit je advertentie bereik je namelijk nieuwe mensen. Die mensen hebben geen idee wie jij bent en wat jij doet. De eerste tekst die ze dus lezen, neemt ze eigenlijk al mee in jouw wereld. Je wil ze motiveren om verder te lezen op je website, en mijn ervaring is dat een langere tekst meer informatie geeft, en daardoor waardevoller is. “Ja, maar…. Ik hou zelf niet van lezen….”. Dat is een opmerking die ik heel vaak krijg. De tekst hoeft niet persé lang te zijn, maar het is vooral belangrijk dat je mensen raakt met je tekst. Daarvoor heb je een aantal elementen die, wat mij betreft, in de tekst verwerkt moeten zitten. Als het jou lukt om die heel beknopt te beschrijven, is dat natuurlijk ook helemaal goed.


Facebook is meer tekstgericht, waar Instagram meer afbeeldinggericht is. Mijn ervaring is dat mensen op Facebook de teksten echt lezen.


Er moet natuurlijk een aantrekkelijke beginzin zijn waar mensen op aanhaken en vervolgens besluiten om niet verder te scrollen, maar jouw tekst te gaan lezen.


Een veelgemaakte fout is dat mensen meteen beginnen met het vertellen over hun methode, maar de kans is groot dat mensen jouw methode helemaal nog niet kennen en dus afhaken of niet besluiten om verder te lezen.


Hoe dan wel? Ik werk altijd met twee soorten teksten: storytelling en meer algemene teksten gericht op waar je doelgroep tegenaan loopt.


ALGEMENE TEKSTEN


Stel, je geeft hypnotherapie bij burnoutklachten. Begin dan je tekst met pijnpunten van waar je cliënt tegenaan loopt. De opbouw van een algemene tekst kan als volgt zijn:


- Inspelen op pijnpunten cliënt wat zorgt voor herkenning


- Iets vertellen over jezelf en eventueel over je methode


- Een duidelijke call-to-action naar de pagina waar ze meer kunnen lezen


Bijvoorbeeld:


[pijnpunten]


Loopt je emmer al een tijdje over? Wellicht herken je dat je je steeds vaker opgejaagd voelt en dat je zelfs niet goed meer slaapt. Een stemmetje in je hoofd zegt dat je altijd “door” moet gaan, maar dat lijkt niet meer te lukken….


Burnoutklachten ontstaan niet in één dag. Het is vaak een gevolg van maanden of zelfs jaren lang over je eigen grenzen gaan.


[iets vertellen over jezelf & je methode]


Ik, Marianne, weet hoe het is om jezelf voorbij te lopen. Een aantal jaar geleden kreeg ik een flinke burnout. Ondanks dat ik wist wat ik moest doen, bleef ik steeds maar in dezelfde valkuil trappen en was ik altijd aan het werk en anderen aan het helpen. Totdat ik aan de slag ging met hypnotherapie. Hypnotherapie pakt de onderliggende overtuigingen en patronen aan bij de kern omdat je werkt met het onderbewustzijn. Je hoeft weinig te praten, en gaat vooral ervaren. Ondertussen heb ik zelf meerdere opleidingen gedaan en begeleid ik dagelijks mensen die zichzelf al langere tijd voorbij lopen.


[call-to-action]


Versie 1: Herken je je hierin? Dan wil ik je uitnodigen voor een gratis kennismaking om te bespreken of mijn manier van werken bij je past. Meer lees je hier: [websitepagina]


Versie 2: Herken je je hierin? Download dan mijn gratis audio waarin ik je begeleid om tot rust te komen. Meer lees je hier: [websitepagina]


Versie 3: Herken je je hierin? Neem dan contact op en boek een intake en eerste sessie. Meer lees je hier: [websitepagina]


STORYTELLING


Mensen lezen graag boeken en kijken graag series of films omdat ze helemaal opgezogen worden in het verhaal. Daarom werkt het goed om je advertentietekst verhalend te maken. Op die manier worden mensen eerder getriggerd om je tekst te gaan lezen. Je kunt dus als het ware een sessie beschrijven, of een stukje van een sessie, alsof iemand als een vlieg op de muur meekijkt.


De meeste methodes van coaches en therapeuten zijn best moeilijk uit te leggen in simpele taal, maar door een verhaaltje te gebruiken, wordt het meteen makkelijker te begrijpen wat er nou eigenlijk in zo’n sessie gebeurt en wat ze kunnen verwachten. Ik bedoel dus niet dat je een recensie deelt waarin iemand anders vertelt hoe ze alles ervaren hebben, maar dat je echt een stuk van een sessie beschrijft. Recensies kun je eventueel wel verwerken in je algemene tekst.


Ik gebruik storytelling overigens niet alleen in advertentieteksten, maar ook vaak in blogs of andere social media berichten.


De opbouw van een verhaal is te vergelijken met een algemene tekst:


- Verhaal (start altijd met triggerzin, situatiebeschrijving cliënt, inzicht cliënt]


- Iets vertellen over jezelf en eventueel over je methode


- Een duidelijke call-to-action naar de pagina waar ze meer kunnen lezen


Verhaalvoorbeeld:


[triggerzin]


“Ik ben helemaal op.” Lisa kwam bij mij in de praktijk en zag er moe uit.


[situatiebeschrijving cliënt & sessie]


Ze had zolang geprobeerd om sterk te zijn, maar haar emmer was overgelopen. Op haar werk zat het niet lekker met haar nieuwe leidinggevende, en met haar dochter ging het ook niet goed. Daarnaast zat ze zelf al even niet zo lekker in haar vel. Ze hield zoveel ballen hoog. Dat allemaal samen maakte dat ze volledig uitgeput was.


Ze kwam mij voor een hypnotherapiesessie, maar ze vond dat best spannend “Nog even voor de zekerheid. Ik heb toch nog wel controle over wat ik doe, toch? Ik ken hypnose eigenlijk alleen van televisie.”.


“Ja, jij hebt alle controle, daar hoef je niet bang voor te zijn.” Ik vertelde haar nog een keer wat hypnotherapie in hield. Ze gaf aan dat ze het vertrouwde, en daarna gingen we starten. >> daarna nog uitleggen wat er gebeurde


[inzicht cliënt]


Aan het einde vroeg ik hoe Lisa het ervaren had. “Het was eigenlijk heel fijn en ik voel me nu heel rustig. Het is alsof ik opeens begrijp waarom ik maar blijf doorgaan. Ik heb als overtuiging dat ik er alleen mag zijn, als ik hard werk. Het lijkt alsof er iets in mijn lichaam is veranderd tijdens de sessie.” Ze slaakte een diepe zucht.


[Overgang van verhaal naar de lezer]


Herken je dat je jezelf, net als Lisa, al lang voorbij loopt en krijg je het patroon maar niet doorbroken? Dan kan hypnotherapie je wellicht helpen. Hypnotherapie pakt de onderliggende overtuigingen en patronen aan bij de kern omdat je werkt met het onderbewustzijn. Je hoeft weinig te praten, en gaat vooral ervaren. Ondertussen heb ik zelf meerdere opleidingen gedaan en begeleid ik dagelijks mensen die zichzelf al langere tijd voorbij lopen. Ik, Marianne, begeleid dagelijks cliënten met burnoutklachten om zichzelf op de eerste plek te gaan zetten.


[call-to-action]


Versie 1: Benieuwd hoe dit kan helpen? Dan wil ik je uitnodigen voor een gratis kennismaking om te bespreken of mijn manier van werken bij je past. Meer lees je hier: [websitepagina]


Versie 2: Benieuwd hoe dit kan helpen? Download dan mijn gratis audio waarin ik je begeleid om tot rust te komen. Meer lees je hier: [websitepagina]


Versie 3: Benieuwd hoe dit kan helpen? Neem dan contact op en boek een intake en eerste sessie. Meer lees je hier: [websitepagina]


Is het gelukt met de advertentieteksten? Ga dan door met de volgende video: 
>> Foto's en beeldmateriaal

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren