Goed ingestelde SEO-instellingen helpen je website beter vindbaar te maken in Google en andere zoekmachines. Door de juiste gegevens in te vullen, zorg je ervoor dat zoekmachines jouw website correct interpreteren en tonen in de zoekresultaten.
Wat levert dit op?
✅ Hogere vindbaarheid – Je website verschijnt vaker in relevante zoekopdrachten.
✅ Betere presentatie – Google laat je bedrijfsnaam, slogan en logo mooi zien in de zoekresultaten.
✅ Lokale SEO-boost – Vul je bedrijfsgegevens en openingstijden in om beter gevonden te worden door mensen in jouw regio.
✅ Meer vertrouwen – Een goed geoptimaliseerde website oogt professioneler en betrouwbaarder.
In deze handleiding nemen we je stap voor stap mee door de SEO-instellingen van je website, zodat je het maximale uit je online zichtbaarheid haalt.
Stap 1: Bedrijfsgegevens controleren en aanvullen
Allereerst is het belangrijk dat alle bedrijfsgegevens worden gecontroleerd en juist worden aangevuld.
- Ga naar Instellingen en klik vervolgens op Bedrijfsgegevens.
- Controleer alle velden en vul aan waar nodig.
- Klik helemaal onderaan vervolgens op Instellingen opslaan.
Stap 2: SEO Instellingen
Ga naar Instellingen en klik vervolgens op SEO.
- Klik links in het menu op Site basis en controleer of alles juist is ingevuld en vul eventueel aan.
- Klik onderin op Wijzigingen opslaan.
- Klik links in het menu op Site representatie, controleer of alles juist is ingevuld en vul eventueel aan.
- Klik onderin op Wijzigingen opslaan.
- Klik links in het menu onder Inhoudstype op Berichten.
- Stel hier eventueel een standaard afbeelding in. Deze afbeelding wordt standaard voor alle blog artikelen gebruikt als Social Media afbeelding. Per blogartikel kun je deze afbeelding echter naar wens handmatig nog aanpassen.
Je kunt ervoor kiezen om deze stap over te slaan, indien je geen standaard afbeelding wilt instellen. - Klik onderin op Wijzigingen opslaan.
- Klik links in het menu onder Inhoudstype op Pagina's.
- Stel hier eventueel een standaard afbeelding in. Deze afbeelding wordt standaard voor alle pagina's gebruikt als Social Media afbeelding. Per pagina kun je deze afbeelding echter naar wens handmatig nog aanpassen.
Je kunt ervoor kiezen om deze stap over te slaan, indien je geen standaard afbeelding wilt instellen. - Klik onderin op Wijzigingen opslaan.
Stap 3: Local SEO Instellingen
- Ga naar Instellingen en klik vervolgens op Local SEO
- De meeste gegevens zijn hier al juist ingevuld, doordat je deze hebt ingevuld bij de Bedrijfsgegevens Instellingen. Controleer welke velden nog leeg zijn en vul deze aan.
- Klik onder de velden Breedtegraad en Lengtegraad op de knop Coördinaten berekenen om de coordinaten in te vullen in de bovenstaande velden.
- Klik onderin op Wijzigingen opslaan.
- Ga bovenin de pagina naar het tabblad Openingstijden.
- Controleer of de juiste Openingstijden staan ingesteld en pas eventueel aan.
- Klik na het aanpassen van de openingstijden onderaan weer op Wijzigingen opslaan.
That's it, Je hebt nu alle basis instellingen voor SEO gedaan!
Je bent nu klaar met het instellen van de Algemene en Local SEO instellingen.
Ga door naar de volgende stap, waarin je de pagina's en blogartikelen gaat optimaliseren.
Zoekwoord, SEO Titel en Meta-omschrijving maken met ChatGPT >>>
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren