Betaalmethode: Achteraf betalen (via online betaallink)

Gewijzigd op Wo, 27 Nov om 2:49 PM

Wil je dat klanten betalen nadat de afspraak is geweest? 


Dan heb je daarvoor twee opties:
1. Betalen op locatie
2. Achteraf betalen (via online betaallink)

Beide opties zijn alleen te activeren voor Afspraken en werken dus niet voor gewone Producten.

1. Betalen op locatie: 

Met deze betaalmethode wordt de behandeling in de praktijk afgerekend door middel van een contante betaling of een betaling via pin (of andere handmatige betaling zoals een Tikkie).


2. Achteraf betalen (via online betaallink)

Met deze betaalmethode kun je de klant een betaallink versturen, waardoor deze na de afspraak gemakkelijk online kan betalen (met bijvoorbeeld iDeal of Bancontact).

In dit artikel leg ik je eerst uit hoe je de betaalmethode Achteraf betalen inschakelt.

Daarna vind je een stappenplan om waarin wordt uitgelegd hoe je de Betaallink naar de klant kunt sturen, zodat deze de afspraak via online betaalmethodes (zoals iDeal) kan afrekenen.



#1 Betaalmethode: 'Achteraf betalen' inschakelen:

  1. Ga naar Betalingen > Instellingen > Betaalmethodes


  2. Klik op het schuifje* om Achteraf betalen in te schakelen.

    *Let op: Het kan even duren voordat het schuifje omgezet is en de functie is ingeschakeld.


  3. Klik vervolgens op Wijzigingen opslaan.


    De betaalmethode Achteraf betalen is nu ingeschakeld en zal worden weergegeven op de betaalpagina:


#2 Betaallink versturen:

Wanneer een klant bij het afrekenen kiest voor de betaalmethode Achteraf betalen, wordt de bestelstatus van de bestelling in je Bloomsite Wachtend op betaling. Hiervoor kun je in het overzicht van je bestellingen dus gemakkelijk zien welke bestellingen betaald zijn en welke nog betaald moeten worden.


Omdat de betaling nog niet is gedaan, is er ook nog geen factuur aangemaakt.
Deze wordt aangemaakt nadat de betaling is afgerond.


Betaallink versturen: 

  1. Ga naar het bestel-overzicht via Betalingen > Bestellingen.



  2. Klik op de bestelling waarvan je de betaallink wilt versturen. 

    * Wanneer de bestelling is geopend zie je dat de Status van de bestelling Wachtend op betaling is en dan er een Klant betaalpagina is aangemaakt.

  3. Om de mail met de betaallink naar de klant te versturen klik je rechts in de zijbalk op onder Bestelling acties op Kies een optie. 



  4. Kies hieronder voor de optie Betaallink versturen. 

  5. Klik vervolgens op de knop Update om de mail te versturen.

De klant ontvangt vervolgens een mail met daarin een knop om de betaling online te voldoen:

Wanneer de klant op de knop in de mail klikt komt deze op een speciale betaalpagina, waarop deze afspraak online betaald kan worden (met bijvoorbeeld iDeal of Bancontact):



Nadat de betaling is voltooid, wordt de status van de bestelling Afgerond en wordt er automatisch een factuur aangemaakt. Deze wordt per mail verzonden naar de klant.

Bestelling status is Afgerond:


Factuur is aangemaakt: 


Factuur wordt verzonden naar klant: 

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren